بررسی علت و درمان چاقی در گربه ها – حراجستون
حراجستون
حراجستون

چاقی و اضافه وزن یکی از رایج‌ترین مشکلات گربه‌های خانگیه و حدود ۳۰-۴۵% گربه‌های خونگی درجاتی از اضافه وزن یا چاقی رو نشون می‌دن. چاقی یه بیماریه که به دلایل مختلفی ممکنه به وجود بیاد و می‌تونه منجر به بیماری‌های دیگه هم بشه. در این مقاله قصد داریم در مورد علت و درمان چاقی در گربه ها صحبت کنیم و راهکارهایی برای حل این مشکل و رسیدن به وزن متناسب و ایده آل ارائه کنیم. پس در ادامه با ما در پت پرس همراه باشید.

چاقی و اضافه وزن در گربه

چاقی در گربه‌ها یعنی چی؟

چاقی به تجمع بیش از حد و غیرطبیعی چربی در بدن گربه گفته می‌شه.

می‌تونیم اینطوری بگیم که اگه گربه‌ای وزنش ۲۰-۲۵% بیشتر از وزن ایده آل باشه به عنوان گربه چاق دسته بندی می‌شه.

چاقی و اضافه وزن رایج‍ترین بیماریِ قابل پیشگیری در گربه‌هاست. با این حال، طی آمار در آمریکای شمالی حدود ۳۰-۳۵% جمعیت گربه‌ها چاق هستن و ۵۰% گربه‌های بین ۵-۱۱ سال هم وزنشون بیشتر از وزن ایده آل و مناسبه و اضافه وزن دارن.

برای اکثر گربه‌ها وزن بیشتر از ۵ کیلوگرم به معنای اضافه وزن وچاقیه. با این حال، وزن ایده آل برای نژادهای مختلف گربه متفاوته و به همین دلیل بهتره در مورد وزن ایده آل گربه‌تون با دامپزشک مشورت کنید.

شاید به نظر بعضی‌ها یه گربه چاق خیلی بامزه و دوست داشتنی باشه! اما باید بدونید که چاقی یه نوع بیماری و مشکل پزشکیه و اگه درمان نشه می‌تونه منجر به بیماری‌های دیگه و به خطر افتادن سلامت گربه و حتی مرگ زودهنگامش بشه.

گربه چاق بامزه

آیا گربه من چاقه؟

خوشبختانه چاقی مشکلیه که کاملا قابل مشاهده است و از روی ظاهر هم می‌شه تشخیص داد که گربه‌مون دچار اضافه وزن و چاقی شده.

با ویزیت و معاینه دائم دامپزشک و چک کردن منظم وزن گربه، می‌تونید خیلی زودتر متوجه علائم چاقی و اضافه وزن در گربه‌تون بشید و از بروز چاقی بیشتر پیشگیری کنید.

برای اینکه مطمئن بشید گربه‌تون چاقه یا نه به این ترتیب عمل کنید:

  1. از پهلو به بدن گربه‌تون نگاه کنید. اگه کمر گربه کاملا مشخص و متمایز از قسمتهای دیگه بدنه یعنی گربه‌تون وزن مناسبی داره؛ در غیر این صورت گربه‌تون دچار اضافه وزن و چاقیه.

آیا گربه من چاق است

۲. دستتون رو روی دنده‌های گربه در قسمت پهلوها بکشید. اگه دنده‌ها رو با کمی فشار دادن احساس می‌کنید یعنی گربه‌تون وزن متناسبی داره. در غیر این صورت و اگه به سختی می‌تونید دنده‌ها رو حس کنید و لایه چربی نسبتا زیادی بین دست شما و دنده‌ها وجود داره یعنی گربه‌تون دچار اضافه وزن وچاقی شده.

۳. قسمت انتهای دم که به بدن متصل شده رو لمس کنید. در این قسمت نباید هیچ گونه تجمع چربی رو حس کنید.

۴. دستتون رو پشت گربه و در امتداد ستون فقرات بکشید. در یه گربه با وزن ایده آل باید به راحتی بتونید استخوان‌های ستون فقرات رو زیر لایه نازکی از چربی حس کنید؛ البته اگه استخوان‌ها بیرون زده و کاملا قابل مشاهده باشند هم یعنی گربه زیادی لاغره.

۵. به شکم گربه دست بکشید. شکم گربه باید صاف و کشیده باشه، اگه به سمت بیرون اومده و قسمتهای چربی شل و ول رو به راحتی با دست می‌تونید لمس کنید پس گربه‌تون مشخصا چاقه.

گربه چاق در طبیعت

دلایل چاقی و اضافه وزن در گربه‌ها چیه؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل چاقی عدم تناسب بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است.

یعنی انرژی که گربه‌تون از طریق غذا دریافت می‌کنه بیشتر از میزان انرژیه که در طول روز می‌سوزونه.

به طور کلی تغذیه نامناسب و عدم تحرک مهمترین عوامل چاق شدن گربه‌هاست.

برخی از دلایل چاقی در گربه‌ها عبارتند از:

۱. دسترسی آزاد به غذا، بدترین روش تغذیه گربه‌ها!

بعضی از صاحبان گربه که زمان زیادی خونه نیستن حجم زیادی غذا توی ظرف می‌ریزن و گربه‌ها هر زمانی که دلش بخواد به غذا دسترسی داره. این طوری گربه بیشتر از مقداری که نیاز داره غذا می‌‌خوره و در نتیجه چاق می‌شه.

۲. پرخوری و غذاهای چرب یا شور

یه گربه سالم معمولا بیش از حدی که نیاز نداشته باشه غذا نمی‌خوره. اما بعضی از غذاهای تجاری (غذای خشک یا کنسروی) برای خوشمزه‌تر شدن غذا بهش نمک یا چربی بیشتر اضافه می‌کنن که در نتیجه باعث می‌شه گربه بیشتر از حد غذا بخوره و در نتیجه چاق بشه.

گربه پرشین چاق

۳. بی تحرکی و فعالیت ناکافی، مقصر اصلی چاقی گربه‌ها!

گربه‌ها در طبیعت فعالیت خیلی زیادی دارن و حتی گاهی برای شکار یه موش کوچولو ساعتها فعالیت و جست و خیز میکنن. اما گربه‌های خونگی دلیلی برای فعالیت ندارن و ترجیح می‌دن یه گوشه لم بدن و چرت بزنن. اگه به اندازه کافی براشون وقت نذارید و اونا رو وادار به بازی و فعالیت نکنید خیلی زود گربه‌تون دچار چاقی می‌شه.

۴. بالارفتن سن و پیری

گربه‌ها هرچقدر سنشون بالاتر میره تحرک و سوخت و ساز بدنشون کمتر میشه و در نتیجه بیشتر مستعد چاقی و اضافه وزن هستن. به همین دلیل دامپزشکان توصیه می‌کنن از سن ۶-۷ سالگی به بعد باید رژیم غذایی گربه‌تون رو مناسب گربه میانسال و پیر تغییر بدید.

۵. گربه‌های ماده بیشتر چاق می‌شن!

جالبه بدونید که در شرایط یکسان، جنسیت هم عامل موثری در چاقیه و گربه‌های ماده استعداد بیشتری برای چاقی و اضافه وزن دارن.

۶. گربه‌ها بعد عقیم سازی ممکنه چاق بشن

عمل عقیم سازی علیرغم مزایای فراوانی که داره باعث کاهش تحرک گربه میشه.

گربه‌ها بعد از عقیم شدن دوبرابر بیشتر از قبل مستعد چاقی و اضافه وزن هستن.

به همین دلیل بهتره بعد از عقیم کردن گربه‌تون نظارت بیشتری روی رژیم غذایی و تغذیه و فعالیتش داشته باشید.

گربه سفید چاق

۸. حاملگی و بارداری هم باعث چاقی گربه می‌شه

اگه گربه ماده عقیم نشده دارید که به هرشکلی به گربه‌های نر دسترسی داره ممکنه باهاشون جفتگیری کنه و حامله بشه و یکی از اولین علائم و نشونه‌های بارداری، چاق شدن و اضافه وزنه.

بنابراین در صورتی که به بارداری گربه‌تون مشکوک هستید حتما اونو پیش دامپزشک ببرید تا بدونید گربه‌تون حامله است یا صرفا چاقه!

۹. برخی بیماری‌ها هم می‌تونه احتمال چاق شدن گربه رو بیشتر کنه

البته احتمال چاقی به خاطر بیماری در گربه‌ها خیلی کمه. با این حال، خوبه بدونید که گربه‌ای که به خاطر مشکلات و بیماری‌های قلبی، آرتروز یا مشکلات ریوی کمتر از قبل فعالیت می‌کنه در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار می‌گیره. بنابراین اگه احساس کردید گربه بیمارتون داره چاق میشه حتما با دامپزشک مشورت کنید.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

Leave a comment