معرفی سگ های دالمیشن – حراجستون
حراجستون

معرفی سگ های دالمیشن

سگ

۹ دی ۱۳۹۹ 135 بازدید
حراجستون

تاریخچه نژاد دالمیشن:

دالمیشن پیشینه قابل توجهی دارد.منشا و‌پیدایش این نژاد بسیار قدیمی است و محققین بر سر منشأ آن به توافق نرسیده اند.منشا این نژاد به کشور رومانی برمیگردد.عده ای نیز اعتقاد دارند که پیدایش این سگ به ناحیه دالماشیا واقع در غرب یوگسلاوی برمیگردد.
احتمال زیاد منشا آن به اواسط قرن 18 برمیگردد.
در کل منشا پیدایش این نژاد خیلی مشخص نیست.این نژاد نام خود را در طول اقامت خود در منطقه Dalmatia، استانی در ساحل شرقی دریای آدریاتیک، منطقه ای که در حال حاضر به عنوان کرواسی شناخته می شود، کسب کرده است.
ما هنوز کاملا مطمئن نیستیم که منشا دقیق دالمیشن کجا باشد.
قابل اطمینان ترین منابع نشان می دهد که آنها از شرق مدیترانه به هند و سپس اروپا گسترش یافته اند.
برخی معتقدند این گسترش در هنگام سفر کولی ها اتفاق افتاده است.
نام دالمیشن تقریبا در اواخر دهه 1790ظهور پیدا کرده بود، اما سگهای موجود در نقاشی ها و مصنوعات که قبل از این زمان دیده می شدند، نیز ثبت شده است.
پس از آن، این نژاد در کنار ارابه های جنگی و انواع مختلفی از واگن ها کشیده شد و دیده شد. احتمالا به این دلیل است که آنها نام دوم خود را  The Carriage Dog به این گونه دریافت کردند.
آنها به عنوان سگ های جنگ مورد استفاده قرار گرفتند و مرزهای Dalmatia را حفظ کردند.
دالمیشن ها دارای یک غریزه شکار قوی هستند و شکارهای مورد علاقه آنها بخصوص موش و خرگوش است.
در ورزش،از آنها به عنوان سگ های پرنده، در پیاده روی ها، ریتورها و یا برای شکار گراز یا گوزن استفاده شده اند.
هوش آنها در طول سال ها از آنها سگ های سیرک موفقی ساخته است.
از آن جایی که دالمیشن ها و اسب ها بسیار با هم سازگار هستند، این سگ ها به راحتی آموزش دیده بودند تا در مقابل واگن ها به کار بپردازند تا به پاک کردن مسیر کمک کنند.
هم‌چنین دالمیشن ها نگهبانان خوبی هستند، و از آنها به عنوان نگهبان برای محافظت از آتش نشانی و تجهیزات آن استفاده میشد.
موتورهای آتش نشانی که بسیار سریع و قدرتمند طراحی شده بودند، یک هدف وسوسه انگیز برای دزدان بودند، بنابراین دالمیشن ها به عنوان بازدارنده سرقت و نگهبان نگهداری شدند.

 

ظاهر سگ نژاد دالمیشن:

وزن در نرها: (25) کیلوگرم ، در ماده ها: (25) کیلوگرم
ارتفاع در نرها: (50-60) سانتی متر ، در ماده ها: (50-55) سانتی متر
دالمِیشِن نژادی قوی ، عضلانی ، فعال و هوشیار است. تحمل بدنی این نژاد زیاد است و سرعت اش نیز خوب است. بالای جمجمه اش پهن است و دارای یک شیار کم عمق است.
دم در امتداد خط پشت قرار دارد و حات فر خورده ندارد. موها کوتاه ، متراکم و نرم است. رنگ این نژاد سفید است و دارای لکه های سیاه یا جگری روی بدنش است.
این سگ دارای پوشش بسیار نرم است. دم او نسبتا طولانی است و به سمت انتهای آن میچرخد.
کرم رنگ پایه پوشش او است. لکه های بدن او علاوه بر تنه او روی سر، سینه، پاها یا دم نیز وجود دارد.

نیاز به آراستن در این نژاد:

دالمیشن، با وجود رنگ سفید خود، سگهای فوق العاده تمیز با پوششهایی دافع خاک هستند.
صاحبان این سگ ها اذعان دارند که آنها همیشه براق و سفید ظاهر می شوند.
آنها همچنین بوی سگ را از خود منتشر نمی کنند، بدین معنی که حمام برای او فقط یک بار در هر چند ماه مورد نیاز است .در واقع حمام بیش از حد روغن های ضد نفوذ پوشش او را از بین می برد و باعث خشکی پوستش می شود.
گوش دالمیشن را به صورت هفتگی برای جلوگیری از علائم عفونی باید بررسی کنید.
شما باید فقط از گوش پاک کن با پاک کننده های تایید شده توسط دامپزشک و یک توپ پنبه استفاده کنید.
مسواک زدن دندان های سگ به صورت هفتگی کمک خواهد کرد که دندان ها و لثه های او سالم بمانند و بوی بد تنفس او از بین برود.

خلق و خوی نژاد دالمیشن:

دالمِیشِن شکارچی خوبی است. دویدن و بازی کردن را خیلی دوست دارد. سگی بازیگوش و پرانرژی می باشد. می توان می توان آنها را به عنوان سگ نگهبان تربیت کرد زیرا ان ها دیدبان های خوبی هستند.
عدم فعالیت بدنی کافی در روز او را به یک سگ عصبی و ناراحت تبدیل میکند. این نژاد علاقه دارد وقتش را کنار صاحبش بگذراند و به همین سبب برای نگهداری در حیاط مناسب نیست.
معمولاً با سایر حیوانات به خوبی کنار می آید اما گاهی اوقات نسبت به سایر سگها و به خصوص نرها حالت تهاجمی دارند.هم چنین تعداد توله ها در این نژاد زیاد است و ممکن است به بیش از ده عدد برسد.
طول عمر این نژاد حدود 10-12 سال است.

 

مشکلات مربوط سلامتی نژاد دالمیشن:

این نژاد به عنوان یک نژاد شگفت انگیز و زیبا بسیار پرطرفدار می باشد اما چند چیز است که ما به عنوان صاحبان آنها باید بدانیم و مسائلی که مربوط به سلامت آنها می شود را بررسی کنیم .
درست مثل هر نژاد دیگری، مشکلات خاصی از سلامتی در این نژاد نیز وجود دارد که دالمیشن ها از آن رنج می برند.
پس از گفتن این مطلب، قبل از ادامه به این نکته اشاره کنیم که دالمیشن سگ های نسبتا سالمی هستند.
وقتی که “مشکلات رایج” را می گوییم، به این معنی نیست که این مشکلات برای تمامی دالمیشن ها رایج هستند.
اکثریت آنها در واقع این مشکلات را ندارند،اما برخی از آنها  با این مشکلات درگیر هستند.
طول عمر این نژاد چقدر است؟
متوسط طول عمر دالمیشن حدود 10-15 سال است.
بهترین راه برای اطمینان از اینکه سگ شما یک زندگی طولانی و سالم را تجربه کند ،کنترل زندگی او از طریق رژیم غذایی مناسب و فعالیت های فراوان است.
اغلب دشوار است که یک رژیم غذایی را پیدا کنید که تمام مواد غذایی مورد نیاز را داشته باشد و برای رفع آن، بسیاری از صاحبان داروهای مولتی ویتامین را به رژیم غذایی او اضافه می کنند.

ناشنوایی:
آزمون BAER برای تست مشکلات شنوایی است، در حدود 30٪ از دالمیشن ها مشکلات شنوایی دارند.
تقریبا یکی از 12 دالمیشن ها به طور کامل ناشنوا هستند و در حدود یکی از 5 تا فقط یک گوش آنها می شنود.
کشف کردن اینکه آیا یک سگ ناشنوا است می تواند دشوار باشد، اما خوشبختانه یک آزمایش وجود دارد که می تواند این کار را انجام دهد.
آزمون های شنوایی BAER برای بررسی مشکلات شنوایی انجام می شود.
چاقی:
چاقی می تواند یک مشکل بهداشتی مهم در دالمیشن باشد . این یک بیماری جدی است که ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن مشکلات متابولیک و اختلالات گوارشی و کمر درد و بیماری های قلبی بشود.
اگر آنها به درستی تغذیه نشوند دچار مشکلات زیادی می شوند. این سگ ها نیاز به رژیم غذایی با کیفیت بالا دارند. وزن اضافی می تواند مشکلات جدی ای برای این سگ ها به وجود اورد. از غذا خوردن بیش از حد توله سگ تان اجتناب کنید
شاید مهمترین عامل رشد مناسب سگ تان این باشد که تغذیه او آهسته و تدریجی باشد. این بدین معنی است که اگر برای نگه داشتن توله سگ تان کم حوصله بودید این مشکل را با دادن غذای زیاد کنترل نکنید.
اجتناب از تغذیه بیش از حد امری بسیار مهم است.
اگر دنده ها و ستون فقرات سگ تان با چربی زیاد پوشیده شده باشد که شما به راحتی نمی توانید آنها را ببینید سگ شما دارای اضافه وزن است. مشاوره دامپزشک را در مورد کاهش وزن سگ توصیه می شود.برخی از شرایط سلامتی نیز می تواند باعث چاقی شود.
علاوه بر افزایش تمرین روزانه ،کاهش دادن جیره غذایی سگ یا تغذیه آنها با غذای کم کالری حاوی مقادیر زیاد فیبر می تواند به کاهش وزن سگ کمک کند. تقسیم غذای سگ را به چند وعده غذایی در طول روز می تواند کالری بیشتری را در اختیار سگ بگذارد در حالی که سگ شما احساس سلامت و سیری نیز می کند.
شما همچنین می توانید مواد غذایی سالم مانند لوبیا سبز یا کدو تنبل کنسرو شده را به غذایش اضافه کنید.
چاقی سگ‌ها یکی از معضلات جدی سلامت آنها است که امروزه در سگ‌ها  زیاد دیده می‌شود، اضافه وزن در سگ ها نیز بیماری‌ها و مشکلات فراوانی را به همراه خود می‌آورد.
دلایل مختلفی منجر به چاقی سگ ها می‌شوند اما دلیل اصلی معمولا رژیم غذایی نامناسب و عدم ورزش کافی  آنها است.هم چنین ممکن است یکی از نشانه‌های اختلالات هورمونی نیز باشد مانند کم کاری تیروئید یا سندروم کوشینگ.
چاقی سگ ها به این دلیل خطرناک است که می تواند مشکلات سلامتی بسیاری را ایجاد کند.
سگ هایی که برنامه روزانه ای برای تقریبا همه چیز دارند مثل :خوردن غذا، مراقبت از بدن، پیاده روی، زمان بازی، آموزش غیره، بسیار بهتر عمل می کنند
مواد غذایی خشک با کیفیت بالا برای سگ‌تان فراهم کنید.
تغذیه متعادل او را که باعث رشد کامل او می شود می توانید با مواد غذایی همچون بادمجان، مواد غذایی کنسرو شده و یا آب مخلوط اب با آن ها انجام دهید. شما همچنین می توانید تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات و پنیر را استفاده کنید.توله های این سگ باید احتمالا از غذاهای پرچم دار استفاده کنند زیرا در سن رشد هستند و نیاز های تغذیه ای شان زیاد است.
در غیر این صورت ممکن است منجر به کمبود مواد معدنی و ویتامین، مشکلات دندان و استخوان ها شوند و هم چنین ممکن است بعضی از مواد غذایی باعث  چاقی شود.

آلرژی:
خیلی سگ ها نسبت به چیزی حساس هستند و این سگ ها نیز متفاوت نیستند.
آنها می توانند نسبت به واکنش های آلرژیک بی توجه باشند یا می توانند به صورت خارش، بثورات پوستی و غیره نشان داده شوند. شایع ترین علل الرژی تغییرات در غذا و محیط آنها است.
تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که کشف کنید چه چیزی باعث حساسیت آن می شود و در صورت امکان از آن اجتناب کنید.
از آنجا که از همه آلرژن ها نمی توان اجتناب کرد – مانند مواردی که برخی از آنها آلرژی های فصلی دارند – بعضی از دامپزشکان آنتی هیستامین ها را برای تسکین علائم تجویز می کنند.

مسئله مهمی که در آلرژی ها در نظر گرفته می شود این است که در واقع به دنبال آلرژی، عفونت های باکتریایی پیدا می شوند.
هنگام سوزش و خارش ناشی از آلرژی ها، سگ ها تا حدودی نقطه ای از پوست را در اثر خارش ملتهب می کنند و این باعث می شود که باکتری ها در آن محل عفونت ایجاد کنند.
بنابراین اگر سگ شما دارای عفونت های داخل یا اطراف نقاط مشابه باشد، علت اصلی آن ممکن است آلرژی باشد.
مشکلات مربوط به دندان:
حتما مراقب باشید که سگ شما به بیماری های دندان و لثه دچار نشود.مسواک زدن روزانه باید انجام شود و همچنین تمیزکاری حرفه ای دندان ها باید توسط دامپزشک او انجام شود.
هم چنین باید مراقب عفونت های گوش در آنها باشید .این کار را می توانید با تمیز نگه داشتن گوش آنها انجام‌ دهید.
سگ خود را یک محیط امن، تمیز و آرام قرار دهید. استرس می تواند باعث ایجاد بیماری در سگ ها شود.
کم کاری تیروئید :
این اختلال زمانی ایجاد می شود که تولید هورمون توسط غده دچار مشکل شده باشد و کم تولید شود. هنوز به طور قطعی نمی دانند چه چیز باعث بروز کم کاری تیرویئد در سگ ها می شود . ولی اختلال سیستم ایمنی بدن بیشترین احتمال را پیدا کرده است.
همانطور که این بیماری در نژادهای متوسط و بزرگ شایع تر هست در دالمیشن هم وجود دارد.
هم چینی از عوامل ایجاد کننده آن می توان به سرطان ها و بیماری های دیگر و گاهی استفاده از بعضی دارو ها نیز اشاره کرد.
از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
خستگی و ضعف
ریزش مو
افزایش وزن
خشکی پوست
ریزش بیش از حد مو ها
تغییرات در رنگ پوست
عدم تحمل به سرما
کاهش ضربان قلب
کلسترول بالا
کم خونی
.
دیسپلازی لگن:
یک اختلال ژنتیکی است که همچنین تحت تاثیر عوامل محیطی مانند رژیم غذایی است. این شایع ترین علت شل شدن پاهای عقب در سگ های معمولا بزرگ است و همچنین دالمیشن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
یک بیماری ارثی است و زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان ران به درستی روی مفصل خود در ناحیه لگن قرار نمی‌گیرد.  بیشتر دالمیشن ها دچار این ناهنجاری هستند. احتمالاً علت ابتلای بیشتر سگ های بزرگ به این بیماری مربوط به توده بدنی بیشتر است  که به آن شاخص توده بدنی یا همان BMI گفته می شود.
نکته مهم و جالب توجه در مورد این بیماری این است که علت آن آسیب های خارجی و محیطی نیست بلکه یک علت ژنتیکی است. یعنی آن که این بیماری از همان ابتدای تولد همراه با توله سگ است. همین مسئله است که باعث می شود که گاهی ببینیم یک سگ جوان یا حتی توله با پایی لنگ به زندگی پر رنج خود ادامه می دهد.
چیزهایی مانند اضافه وزن و زیاده‌روی کردن در ورزش، شدت این ناهنجاری را زیاد کرده و ممکن است منجر به لنگی دالمیشن شود.
دیسپلازی لگن اولین و عمده ترین عامل لنگیدن پاهای عقب سگ ها، به خصوص ممکن است در نهایت آن مفصل را از دست بدهد.دامپزشک شما می تواند برای درمان آن دارو تجویز کند تا سگ شما راحت تر حرکت کند. جراحی در موارد شدید گزینه پیش روی است.
عواملی که سبب بروز اختلال دیسپلازی حاد می شوند:
تغذیه سگ های جوان با  یک رژیم غذایی بسیار پرکالری و اضافه وزن !
تشویق سگ های جوان برای پریدن به بالا و پایین از ارتفاع که در آن آنها بر روی پاهای عقبی خود فرود می آیند،
لگن می تواند در آن ها اسیب ببیند.
سگ ها ممکن است تا 1 تا 2 سالگی علائم را نشان ندهند و در برخی موارد ممکن است درد یا لنگش را نشان ندهند تا زمانی که آنها بسیار مسن شوند.
برخی علائم دیسپلازی هیپ:
لنگش پا
پیاده روی ناسالم و همراه نوسان
برای بررسی آن و بررسی برای درمان، از دامپزشک کمک بگیرید.
نفخ:
اتساع معده و volvulus که به عنوان نفخ شناخته شده در بسیاری از نژادهای سگ دیده می شود.
عدم درمان این بیماری به سرعت آن را به عاملی کشنده تبدیل می کند گاهی اوقات در زمان کمی مثل نیم ساعت نیز این اتفاق می افتد.
یکی از مشکلاتی که در اکثر سگ ها وجود دارد مشکل نفخ می باشد … و در بسیاری از موارد درمان آن نادیده گرفته می شود.اگر علائم نفخ سگ نادیده گرفته شود و درمان داده نشود،می تواند مشکلات جدی برای آن بوجود اورد.
خوشبختانه، زمانی که یک صاحب سگ بداند چگونه از این حالت جلوگیری کند، شانس ابتلا به این بیماری بسیار کاهش می یابد.

برای حفظ سلامت سگ خود اجازه دهید سگ تان دستورالعمل های تغذیه ای مناسب را دنبال کند. هرگز اجازه ندهید که سگ شما تند تند غذا بخورد.
مقدار مناسبی ورزش را برای او خود بگذارید: راه رفتن، دویدن و بازی کردن. هرگز بعد از غذا خوردن، او را مجبور به ورزش و فعالیت نکنید.
سنگهای ادرار:
همه سگ ها می توانند از سنگ های ادراری رنج ببرند، اما دالمیشن ها در معرض خطر بیشتری هستند – به خصوص در نوع نر آنها!
علت آن ژنتیک است و سطح بالایی از اسید اوریک در خون آنها که تحت عنوان hyperuricemia شناخته می شود،علت آن می باشد.
بهترین راه برای کاهش خطر در این مورد، محدود کردن مصرف پروتئین هاست است که غلظت بالای آن در گوشت ارگان های داخلی بدن، به ویژه کبد یافت می شود.
و البته شما نباید هیدراتاسیون (مصرف اب)را فراموش کنید.
اطمینان حاصل کنید که سگ شما همیشه دارای آب تمیز است.
برای مقابله با این مشکل، جنبشی رو به رشد در میان برخی از دامداران و پرورش دهندگان دالمیشن ایجاد شده است که تمرکز آنها بر پرورش دالمیشن هایی با اسید اوریک کم است.
صرع / تشنج:
اثرات آن می تواند بسیار ترسناک باشد، به خصوص اگر مطمئن نیستید که چه اتفاقی می افتد.
درمان صرع یا تشنج شامل درمان دارویی می شود. همچنین گمان می رود که صرع ممکن است توسط آلرژی ایجاد شود. در حالی که ممکن است در همه موارد درست نباشد، مواردی وجود داشته است که تشنج پس از درمان آلرژی متوقف شده است.
بیش فعالی:
به طور معمول دالمیشن ها سگ های بسیار فعالی هستند، اما گاهی اوقات می تواند کمی بیشتر باشد که تحت عنوان بیش فعالی شناخته می شود.ممکن است این انرژی بیش از حد یک مشکل بزرگ به نظر نرسد، اما می تواند منجر به رفتار مخرب او شود. بهترین راه برای مقابله با این مسئله این است که به سگ خود بیشتر فرصت دهید تا از طریق بازی، پیاده روی و ورزش تمام انرژی اضافی خود را بسوزاند.
نگه داشتن دالمیشن به صورت سالم اگرچه طبق لیست بیماری های بالا سخت به نظر می رسد اما بسیاری از دالمیشن ها زندگی طولانی و سالمی دارند.
یکی از بهترین راهها برای اطمینان از اینکه سگ شما دچار این دسته بیماری ها و مشکلات نشود،پیگیری های منظم و بررسی های دامپزشکی است.
هر چه زودتر مشکل تشخیص داده شود، شانس درمان بیشتر است.
بیمه حیوان خانگی:
برای کمک به هزینه ها، برخی از صاحبان سگ خود را بیمه حیوان خانگی می کنند.
صورت حساب های غیر منتظره بزرگ می تواند برای شما دردساز باشد و بیمه حیوان خانگی قطعا می تواند به آن کمک کند.
پیدا کردن این موضوع که هر بیمه ای چه طرحی را پوشش می دهد بسیار مهم است.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

Leave a comment