سرماخوردگی گربه ها چیست؟ – حراجستون
حراجستون

سرماخوردگی گربه ها چیست؟

گربه

۹ دی ۱۳۹۹ 130 بازدید
حراجستون

با رسیدن فصل سرما و زمستون سوالی که خیلی از صاحبان گربه از ما می‌کنن اینه که آیا ممکنه گربه‌ام سرما بخوره؟ بیماری سرماخوردگی گربه‌ها چیه؟ چطوری منتقل میشه و چطوری می‌تونم از ابتلای گربه‌م به این بیماری پیشگیری کنم؟ تو این مقاله قراره در مورد بیماری سرماخوردگی در گربه ‌ها صحبت کنیم و پاسخ تمام سوالاتتون رو در این مورد بدیم. پس در ادامه با ما در پت پرس همراه باشید.

دلایل سرماخوردگی گربه‌ها چیه؟

سرماخوردگی در گربه ها عمدتا به خاطر دو نوع ویروس به وجود میاد:

  • هرپس ویروس گربه سانان

در ۸۰-۹۰% موارد این دو ویروس علت بروز سرماخوردگی در گربه‌ها هستن؛ با این حال گاهی ممکنه در ۱۰-۲۰% مواقع عوامل عفونی دیگه مثل باکتری‌های بردتلا، کلامیدیا، پاستورلا، مایکوپلاسما و ریوویروس هم باعث سرماخوردگی در گربه ها بشن.

گربه‌ها در تمامی سنین ممکنه مبتلا به این بیماری‌ها بشن؛ اما گربه‌های کم سن و بچه گربه‌ها  چون سیستم ایمنی بدنشون ضعیف‌تره در برابر این بیماری‌ها آسیب پذیرترن.

همینطور گربه‌های پیر، گربه‌های واکسینه نشده و گربه‌های بالغ که به‌ هر دلیلی (مثل بیماری قلبی، مشکل تنفسی، آسم و …) سیستم ایمنی بدنشون ضعیف شده باشه هم ممکنه به این بیماری مبتلا بشن.

علائم سرماخوردگی گربه

آیا سرماخوردگی گربه به انسان منتقل می‌شه؟

با اینکه در فضای وب اطلاعات ضد و نقیضی در مورد سرماخوردگی گربه ها وجود داره، اما باید بدونید که گربه‌ها در واقع نمی‌تونن همون ویروس سرماخوردگی ما آدمها رو بگیرن!

اکثر ویروس‌ها مربوط به یه گونه خاص هستن؛ یعنی آدمها ویروس‌های انسانی رو می‌‍‌گیرن و گربه‌ها هم ویروس‌های گربه‌ای رو.  انتقال بیماری از انسان به گربه و همینطور بالعکس در حالت کلی امکان پذیر نیست.

گربه‌ها هم ممکنه دچار نوعی بیماری بشن که اسم علمیش بیماری ویروسی تنفسی فوقانی گربه‌سانان (FURD) هست و  به سرماخوردگی گربه‌ها معروفه و نوع ویروسش با ویروس سرماخوردگی آدمها فرق داره.

پس اگه خودتون سرما خوردید لازم نیست نگران ابتلای بیماری به گربه عزیزتون باشید. همینطور برعکس اگه گربه‌تون سرما خورده هیچ خطری برای شما نداره.

البته برخی بیماری‌های قابل انتقال بین گربه و انسان هم وجود داره که در مطلب می‌تونید در موردشون اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

روش‌های انتقال سرماخوردگی بین گربه‌ها چیه؟

سرماخوردگی در گربه‌ها به شدت مسریه و نحوه انتقال ویروس، تماس مستقیم گربه با یه گربه بیمار و آلوده به ویروسه. ویروس از طریق ترشحات چشم و بینی خارج میشه و در صورت تماس، به گربه بعدی منتقل میشه.

این بیماری در جاهایی که تعداد زیادی گربه نگهداری می‌شن مثل پانسیون‌ها، پناهگاه‌ها، فروشگاه حیوانات و … بیشتر دیده میشه و سریعتر می‌تونه منتقل بشه.

بنابراین خیلی مهمه که گربه‌تون رو از گربه‌های بیمار دور نگه دارید تا خدای نکرده مریض نشه و در صورتی که مجبورید گربه رو چند روزی به بفرستید، حتما یکی از پانسیون‌های خوب و معتبر برای گربه انتخاب کنید. البته بعضی مواقع ممکنه که گربه‌تون توی پانسیون دچار بیماری بشه، پس اگه مجبورید که گربه رو به هتل یا پانسیون ببرید حتما به سطح کیفیت اون پانسیون توجه کنید.

البته این نکته رو هم در نظر بگیرین که بعضی نژادهای گربه مثل گربه پرشین که پوزه کوتاهی دارن بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستن. اما اگه نحوه مراقبت صحیح از گربه ایرانی پرشین رو بدونین، دیگه جای نگرانی نیست. پس پیشنهاد می‌کنم مقالهبه دقت بخونین تا بتونین از این گربه ملوس ایرانی به خوبی مراقبت کنین.

بازم تاکید می‌کنیم که هیچ کدوم از دو ویروس هرپس ویروس و کلسی ویروس قابل انتقال به آدمها نیستن!

درمان سرماخوردگی گربه

علائم سرماخوردگی گربه‌ها چیست؟

سرماخوردگی در گربه‌ها می‌تونه علائم مختلفی داشته باشه و در هرگربه چند علامت بروز کنه. معمولا ۳ تا ۷ روز بعد از آلوده شدن گربه کم کم علائم خودشون رو نشون می‌دن و دوره بیماری هم بین ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشه.

اما به طور کلی علائم سرماخوردگی در گربه‌ عبارتند از:

  • عطسه
  • سرفه
  • گرفتگی صدا
  • خروج ترشحات شفاف تا چرکی از چشم‌ها و بینی
  • تب
  • کاهش اشتها
  • کم آبی و دهیدراته شدن بدن
  • احتقان و نفس کشیدن با دهان باز
  • تورم و قرمزی چشم
  • کوچک شدن چشم و در موارد شدیدتر چسبیدن پلکها به هم
  • زخم‌های دردناک در چشم‌ها، بینی یا دهان

درمان سرماخوردگی گربه توسط دامپزشک چطوری انجام می‌شه؟

خوشبختانه در اکثر موارد، سرماخوردگی در گربه‌ها خطر زیادی نداره و در طول ۱-۲ هفته و با سپری شدن دوره بیماری و مراقبت از گربه خودش خوب می‌شه.

 اگه بعد از ۲-۳ روز علائم بهبودی مشاهده نکردید و  یا اگه گربه‌تون یکی از علائم شدیدتر مثل ترشحات و زخم بینی و چشم یا مشکل در تنفس، غذا نخوردن و سرفه شدید رو داره سریعا باید گربه رو پیش دامپزشک ببرید.

دامپزشک با معاینه گربه و مخصوصا چشمها و داهل دهان و با توجه به شدت بیماری درمان لازم رو انجام میده.

سرماخوردگی گربه‌ مثل اکثر بیماری‌های ویروسی درمان خاصی نداره و صرفا با درمان‌های حمایتی می‌شه به بهبود سریعتر این بیماری کمک کرد. البته دامپزشکها با تجویز داروهای ضد باکتریایی از بروز بیماری‌های ثانویه که به خاطر ضعف سیستم ایمنی ممکنه بروز کنن جلوگیری می‌کنه.

اگه داروهایی که دامپزشک تجویز کرده رو بلد نیستید چطوری به گربه‌تون بدید مقاله رو مطالعه کنید.

گربه‌های بالغ و بزرگتر با کمک شما بهتر می‌تونن با این بیماری مقابله کنن؛ اما سرماخوردگی در بچه گربه‌ها خیلی خطرناکتره و می‌تونه حتی باعث مرگش بشه. پس در مورد این بیماری هرچه سریعتر گربه رو پیش دامپزشک ببرید شانس بهبودیش بیشتر می‌شه.

متاسفانه اکثر بچه گربه‌های خیابانی به دلیل فراهم نبودن شرایط مناسب خیلی زود تلف می‌‎شن و می‌میرن.

اکثر گربه‌های مبتلا نیازی به بستری شدن ندارن و دامپزشک با تجویز درمان‌های حمایتی مثل داروهای ضد ویروس (مخصوصا برای هرپس ویروس) و آنتی بیوتیک خوراکی یا چشمی و استفاده از اشتهاآورها برای کمک به غذاخوردن گربه اقدام به درمان این بیماری می‌کنه.

البته شما هم به عنوان صاحب گربه نقش مهمی در بهبود سریعتر سرماخوردگی گربه‌ها دارید که در بخش بعد در موردش صحبت می‌کنیم.

سرماخوردگی بچه گربه

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

Leave a comment